Indhold

Markant forøgelse af valgdeltagelsen

6,1 procentpoint. Så stor var stigningen i valgdeltagelsen ved kommunalvalget. Det skyldes, at imponerende mange satte fokus på betydningen af at stemme – især tog mange kommuner flere initiativer.

Hver tredje vælger undlod at bruge sin stemmeret ved kommunalvalget i 2009. Det kaldte på en ekstraordinær indsats fra alle kanter.

Kampagnen 'Tænk dig om før du IKKE stemmer', som KL, Økonomi- og Indenrigsministeriet og Danske Regioner stod bag, havde som mål at få så mange som muligt til at biddrage til at øge fokus på valget. Det gjorde størstedelen af kommunerne og sikrede dermed en synlighed, der langt oversteg alle forventninger.

I måneden op til valget var der bannere på rådhuse, plakater ved busstoppesteder, i borgerservicecentre og på jobcentre. Der var internetreklamer, Facebookbadges på profilbilleder og klistermærker på kommunale biler. Alt sammen for at skabe opmærksomhed på valget.

Kampagnen bestod af tre centrale indsatser:

 

1.  Præ-kampagne (1. september): Den første del af kampagnen skulle ud

     med det enkle budskab, at det er nemt at stemme, og ”du kan stemme

     allerede nu”. En måling i oktober viser, at budskabet var hørt og langt flere

     tilkendegav interesse for at stemme.

2.  Hovedkampagne (1. november): De seks ambassadører Simon Kvamm,

     Sara Bro, Carsten Bang, Thure Lindhardt, Andrea Elisabeth Rudolph og

     Janus Bakrawi fortæller med egne ord, hvorfor det er vigtigt at tænke sig

     om, før man ikke stemmer. Kampagnen kørte massivt outdoor og online.

     Mange kommuner har delt videoerne med ambassadørerne på egne

     hjemmesider eller Facebook.

3. Strategiske samarbejder og PR: Et vigtigt element i kampagnen har

    været samarbejder med alle fra Folketinget og DR til virksomheder som

    Rejseplanen, McDonald’s, Dansk Supermarked og Google.

Efter valget er der gået et arbejde i gang med at samle op på kampagnens effekt, så den viden kan bruges til kommende valg. Det sker bl.a. i et samarbejde med forskere.

Video: Tænk dig om før du ikke stemmer

 

KL,Weidekampsgade 10,Postboks 3370,2300 København S,tlf. 3370 3370,email kl@kl.dk,Om beretningen,Til KL.dk,Cookies